Hur annorlunda är det egentligen att köra Ferrari? Och vad behöver man veta? På frågesidan Quora kan flertalet ägare berätta om hur det är att göra just det. De flesta är överens om att det inte direkt krävs någon speciell teknik, men att vissa skillnader finns.
Den första svararen, som också ger det svar som många har bedömts som bäst, berättar han har ägt en Ferrari 360 och även kört en Ferrari 458 Italia. Han påpekar att den sistnämnda är snabbare än den först nämnda. Han berättar att Ferrari i regel har bra mycket mer kraft än den genomsnittliga bilen som syns på vägarna. Även om man visserligen har bättre grepp och bromsar också, så kan den bli svår att hantera med den starka kraften i åtanke.
Vad gör en Ferrari så speciell
Accelerationen sker utan ansträngning, konstaterar han. Som ovan förare är det lätt att trycka lika mycket på gaspedalen som man gör i andra bilar. I en Ferrari innebär det dock ofta att man gasar på alldeles, alldeles för mycket. Även för vana förare kan man behöva påminna sig själv ofta om att inte trycka för hårt på gaspedalen.
Han påpekar också att man behöver snabb med högerfoten, att byta från gasen till bromsen, med hänsyn till den snabba accelerationen. Ju hårdare du trycker på gaspedalen, desto snabbare behöver du reagera på bromsen om så är nödvändigt. Det här kan vara svårare i praktiken än vad man tror, påpekar han också.
Vidare berättar han om en annan aspekt av att köra Ferrari: att parkera med den. Det är svårare än det ser ut, menar han, eftersom sportbilar inte har lika god svängradie som andra bilar. Han jämför med en Range Rover, som enligt honom är lättare att parkera med, tvärtemot vad man kanske kan tro. Anledningen till att sportbilars svängradier är begränsade är nödvändigt för att göra styrningen mer responsiv, skriver han.
Att annat problem med att köra Ferrari är att man inte ser särskilt mycket bakåt. Men det beror givetvis på vilken modell man väljer. Överlag finns det alltså skillnader, men de flesta menar att det är till det bättre.