Stänkskydd till bil kommer i olika storlekar och prisklasser beroende på vilken typ av bil det handlar om och hur mycket man vill att det ska skydda. Standardmodellerna kommer ju med när du köper bilen och för en vanlig köpare kan de verka obetydliga och vara något man inte ens noterar när man rullar ut från butiken, men för den bilintresserade finns möjligheten att fixa till sin bil och göra den ännu mer personlig och där ingår även stänkskydden.
Det är givetvis av största vikt att ha bra stänkskydd till bilen. De flesta lackskador som uppstår kommer från skit som rivs upp från asfalten och på vinterväglag eller när det är blött ute ökar mängden. Salt, grus och partiklar från asfalten virvlar runt och åker rakt på bilens lack. Detta sker även med stänkskydd men alla som sett en smutsig bil som inte tvättats på länge vet hur illa det kan se ut, föreställ dig då hur snabbt det skulle bli så om inga stänkskydd fanns.
EU-regler för stänkskydd
Till skillnad från vad många kanske tror så ingår dock inte stänkskyddet alltid i priset. Vissa får köpa till det vilket kan kosta ett par tusenlappar beroende på modell och storlek. Anledningen är att EU har sina egna lagar kring detta och enligt dessa regler anses karossen utgöra tillräckligt med stänkskydd. En annan stor svensk biltillverkare angav bränsleförbrukningen som ett skäl till att inte montera dit stänkskydd. Bilens förbrukning anges utan stänkskydd och den vikt och bromspåverkan på bilen som dessa utgör, hur små de än må anses vara, är tillräckliga för att de inte ska monteras dit.
Att EU-reglerna kanske är helt rättvisa rent objektivt sett är inget som bilhandlarna tar hänsyn till men med tanke på att det råder väldigt stora skillnader i väderförhållandena mellan diverse EU-länder så går det att argumentera för att reglerna borde vara olika i olika länder. Snö och is-väglag är inget som man har i södra Europa, väldigt lite i alla fall, och detta påverkar givetvis behovet av skydden. På den skandinaviska marknaden är det en ren nödvändighet att ha stänkskydd på bilarna vilket kanske inte riktigt är samma fall i länderna i södra Europa och kring Medelhavet som inte brottas med samma problem kring underlaget på vägarna.