Tips för att köra Ferrari: Förare berättar

Tips för att köra Ferrari: Förare berättar

Hur annorlunda är det egentligen att köra Ferrari? Och vad behöver man veta? På frågesidan Quora kan flertalet ägare berätta om hur det är att göra just det. De flesta är överens om att det inte direkt krävs någon speciell teknik, men att vissa skillnader finns.

Den första svararen, som också ger det svar som många har bedömts som bäst, berättar han har ägt en Ferrari 360 och även kört en Ferrari 458 Italia. Han påpekar att den sistnämnda är snabbare än den först nämnda. Han berättar att Ferrari i regel har bra mycket mer kraft än den genomsnittliga bilen som syns på vägarna. Även om man visserligen har bättre grepp och bromsar också, så kan den bli svår att hantera med den starka kraften i åtanke.

Vad gör en Ferrari så speciell

Accelerationen sker utan ansträngning, konstaterar han. Som ovan förare är det lätt att trycka lika mycket på gaspedalen som man gör i andra bilar. I en Ferrari innebär det dock ofta att man gasar på alldeles, alldeles för mycket. Även för vana förare kan man behöva påminna sig själv ofta om att inte trycka för hårt på gaspedalen.

Han påpekar också att man behöver snabb med högerfoten, att byta från gasen till bromsen, med hänsyn till den snabba accelerationen. Ju hårdare du trycker på gaspedalen, desto snabbare behöver du reagera på bromsen om så är nödvändigt. Det här kan vara svårare i praktiken än vad man tror, påpekar han också.

Vidare berättar han om en annan aspekt av att köra Ferrari: att parkera med den. Det är svårare än det ser ut, menar han, eftersom sportbilar inte har lika god svängradie som andra bilar. Han jämför med en Range Rover, som enligt honom är lättare att parkera med, tvärtemot vad man kanske kan tro. Anledningen till att sportbilars svängradier är begränsade är nödvändigt för att göra styrningen mer responsiv, skriver han.

Att annat problem med att köra Ferrari är att man inte ser särskilt mycket bakåt. Men det beror givetvis på vilken modell man väljer. Överlag finns det alltså skillnader, men de flesta menar att det är till det bättre.

Betygsatta bilar

Betygsatta bilar

I valet och kvalet vid köp av ny bil? Det är inte ovanligt att man känner sig förvirrad när man tittar på det stora utbudet bilar runt om i världen. Från och med insikten att det fanns bilmärken man inte visste om, till att många häftiga modeller finns om man tittar utanför Sverige, är det svårt att hitta kursen igen. När det gäller bilar finns det någonting för alla. Frågan är vad man skall ha. Vissa kanske i första hand väger mellan automat eller manuell växellåda medan någon annan funderar över bränsleförbrukning. Värt att tänka på är att man sällan är först med att intressera sig för en specifik bil. Det finns ofta tusentals människor som redan gått i samma tankar, köpt in bilen som avses och som kan lämna en hel del information som inte finns med hos tillverkaren. Webbsidan bilbetyg.se är till för alla de som funderar på att skaffa bil och för de som har någonting att säga om bilen de kör. Genom att titta på bilbetyg.se kan man snabbt få en uppfattning om vad tidigare ägare av samma bilmodell tycker.

Även om man inte alltid kan utgå ifrån vad andra säger, kan man få en hel del uppslag värda att överväga. En viss bil kanske har en bra specifikation medan den i verkligheten har en trött motor med dåligt bottendrag? En annan kanske känns stor men i själva verket blir för liten så fort man handlat några matkassar. Sådan information är viktig för att man skall känna sig helt nöjd med affären man tänkt genomföra.

Service och kostnader

Varje bil kommer med en rad serviceintervall som inte skall nonchaleras. Dessa kan bli kostsamma om man har otur. Andra bilar dras med fel som frekvent uppkommer vid vissa distanser. Sådan information kan man bland annat få via belbetyg.se. Genom att välja bort vissa årsmodeller kan man spara avsevärt. Dessutom kan man lättare hitta just den bil man söker.

Förbrukning i realiteten är någonting som kan vara bra att fundera över när det gäller bilar. I och med skatter och avgifter kan man få en klart högre utgift än vad man tänkt sig. Detsamma gäller försäkringar som ibland kan verka ganska ologiska när man ser till skillnaden mellan olika bilar. Generellt är det dock dyrare med en roligare bil om den inte även har viss miljöstandard.

Mountainbike med eller utan dämpning?

Mountainbike med eller utan dämpning?

De flesta MTB-cyklar i prisklassen omkring 5 000 kronor har någon form av dämpning på framgaffeln. En sådan mountainbike kallas för en hardtail. I takt med att gafflarna blir lättare högre upp i prisklasserna, blir de samtidigt mer justerbara och ger bättre komfort när du kör över gupp och gropar. En gaffel med dämpning gör stor skillnad vad gäller att tämja ojämn terräng och kan hjälpa dig att få bättre kontroll när du cyklar. Dämpningen ökar också din komfort på cykeln. På billigare mountainbikes är det vanligt med högljudda, tunga och mindre sofistikerade framgafflar, och dessa kan snarare vara en nackdel vad gäller din kontroll över cykeln.

Om du främst använder din cykel i mjukare MTB-leder eller har en riktigt tight budget för ändamålet, bör du titta på en mountainbike som helt saknar dämpning. I många fall kan denna typ av cykel vara det logiska valet. Det kan verka som att avsaknaden av dämpning skulle vara en nackdel, men billigare gafflar med dämpning är ofta tunga och har dålig prestanda, även om utvecklingen har gått framåt på senare år. En gaffel utan dämpning är betydligt lättare och dessutom billigare, vilket gör att tillverkaren kan spendera mer pengar på andra delar av cykeln.

Bör jag köpa en heldämpad mountainbike?

En sak som du förmodligen bör undvika är att köpa en heldämpad mountainbike. Även om det finns flera cyklar på marknaden som ser ut att vara bra, har tillverkaren förmodligen snålat in på annat för att kunna bygga en heldämpad ram med alla de extra delar som det innebär. När du köper en billig mountainbike med dämpning såväl fram som bak på cykeln, kommer du förmodligen få en väldigt tung cykel som är svår att styra. En sådan cykel kommer sannolikt inte vara till sin fördel i tuffare terräng.

Som en tumregel bör du budgetera för närmare 10 000 kronor om du vill ha en heldämpad mountainbike av god kvalitet. Även om vissa bra. heldämpade budgetcyklar kostar lite mindre än så, är de få och kommer ändå vara betydligt tyngre än nödvändigt. Därför är vårt råd att köpa en mountainbike utan dämpning eller med dämpning endast i framgaffeln.

Bilsemester på Själland

För den som vill se lite mer av Själland, kan det vara trevligt att undvika Öresundsbron och istället ta färjan över sundet. Förutom vacker natur och pittoreska byar, finns det så mycket att se och göra i turistorterna att du troligtvis kommer behöva sålla bland aktiviteterna för att hinna med allt! Ett vuxet resmål är Hornbaek, en dryg mil norr om Helsingör, som är en guldgruva för den som gillar konst och antikviteter. Hornbaek är också designern Ilse Jacobsens hemvist och självklart finns här en butik där du kan köpa hennes kläder, skor, accessoarer och skönhetsprodukter!

Till Helsingör

I hamnstaden Helsingör finns ungefär 250 olika butiker på gångavstånd från varandra och det är denna stad som är navet för gränshandeln i Öresundsregionen. Här finns också sevärdheter som exempelvis Kronborgs slott, ett renässansslott som sedan år 2000 finns med på Unescos lista över världsarv. Köpenhamn stoltserar med Ströget, den välkända shoppinggatan som är välbesökt av turister. Andra exempel på sevärdheter i huvudstaden är fristaden Christiania, statyn Den lille havfrue, nöjesparken Tivoli, nöjesfältet Bakken, Köpenhamns zoo och Nationalmuseet. När du ändå är här, varför inte passa på att förlänga färden via Rödby till den tyska gränsstaden Puttgarden?

Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden

En kombinerad färjebiljett Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden kan bokas via Scandlines hemsida. Priset för en normalstor personbil är 1065 kronor för enkelbiljett och 2130 kronor för returbiljett under lågsäsong samt 1245 kronor för enkelbiljett och 2490 kronor för returbiljett under högsäsong. Högsäsongen 2016 är 5-28 februari, 18-31 mars, 1-3 april, 4-8 samt 13-16 maj, 1 juni-11 september och 7-16 oktober. Färjebiljett kan även köpas i hamn och kostar då 1095 kronor för enkelbiljett och 2130 kronor för returbiljett under lågsäsong samt 1295 kronor för enkelbiljett och 2540 kronor för returbiljett under högsäsong, för en normalstor personbil.

Ett mycket prisvärt alternativ är weekendbiljetten som kostar endast 1690 kronor för returresa under såväl låg- som högsäsong! Weekendbiljett gäller för utresa torsdag-lördag och hemresa lördag-söndag. Denna biljetttyp gäller endast bil upp till 6 meter och fram till 31 maj. Den som har tänkt göra färjeresan till en dagsutflykt kan istället lösa endagsbiljett, vilket för bil under 6 meter kostar 1125 kronor under lågsäsong och 1325 kronor under högsäsong vid onlinebokning. Endagsbiljett kan även köpas på plats i hamnen och kostar då 1155 kronor under lågsäsong och 1355 kronor under högsäsong för en normalstor personbil. För endagsbiljetter räknas 1 juni till 11 september som högsäsong.

Tips för din tripp finns på Bilsemester.net

Mopeder och mopedtillbehör

En moped är hur roligt som helst, särskilt när man kan spendera lite tid på den och se till att den ser så där perfekt ut som man tänker sig den! Det behöver inte vara särskilt krångligt eller dyrt att sätta sin egen prägel på mopeden så att den ser unik och har lite extra personlighet – det kanske bara krävs rätt tillbehör. Med mopedtillbehör kan du lätt fixa upp en äldre moped, så att den är lika snygg som när den var ny, men du kan också använda tillbehör för att göra mopeden din egen. Precis som man inreder sitt eget rum så att ens personlighet lyser igenom, kan man absolut göra alla sina prylar ens egna.

Varför nöja sig med att vara precis som alla andra?

Det handlar inte nödvändigtvis om att snygga upp mopeden så att den är värd mer pengar, även om det så klart också går att ordna. Det handlar mer om att vara lite unik och ägna tid åt sin hobby, istället för att vara en i mängden. Det kostar inte mycket, du kan göra stora förändringar med många små detaljer:

  • med färg och spackel kan du ändra utseendet totalt, och snygga till eventuella skador så att man knappt ser dem.
  • mindre verktyg är praktiska att ha på mopeden vid alla tillfällen, så att du inte behöver stå utan om något skulle hända.
  • kläder är ett snyggt sätt att skydda sig från smärre skador, och du kan välja mellan allt från jackor och byxor till kepsar.

Hitta vad du behöver, oavsett märke

Nätet är en otrolig resurs när det gäller att hitta prylar av hög kvalité till bra priser. Ett tips är att besöka denna länk för bästa mopeddelar på nätet. Om man vet vad man vill göra, kan man spara ordentliga slantar, och dessutom ha roligt under tiden. Du kan lätt hitta en mängd olika tillbehör till din moped online, allt från mindre saker som färg och lim, till kläder. Det betyder också så klart att det är mycket lättare att hitta något som passar just din smak, så att du garanterat är nöjd med vad du spenderat.

Ödmjuk bilkörning

Att bilar och avgaser är någonting som i stor utsträckning bidrar till miljörelaterade problem och en långsiktig förhöjning av koldioxid, känner de flesta till i nuläget. Det har varit massiva kampanjer för att belysa problematiken och man har från branschen kommit med förslag på hur man kan göra annorlunda. Det finns nu möjlighet att köra bil utan att påverka natur och miljö i samma utsträckning som tidigare. Genom användning av el eller etanol som bränsle, kan man också minska behovet av olja vilket är någonting som vi, sett ur ett långsiktigt och globalt perspektiv, kan vinna på att göra.
Två av problemen med miljöbilarna har varit att de inte klarat sig lika länge på en tankning som en vanlig bil, och att de inte varit lika roliga att köra. Det händer en hel del på utvecklingsfronten när det kommer till miljöbilar och man kan nu använda en miljövänlig bil lika effektivt som en vanlig personbil som går på bensin eller diesel. Draget från en 4 liters V8-motor kan man inte efterlikna med den teknik vi har tillgång till idag. Dock kan det finnas tillräckliga fördelar med att ha en mil som är billig i drift och som inte heller innebär samma påverkan på miljön.

Större utbredning

När man började komma ut med miljöbilar var det svårt att köra dessa i glesbygd. Detta för att det inte fanns möjlighet att tanka bilarna på så många ställen. Det har gjorts en hel del för att man lättare skall kunna tanka med miljövänligt bränsle i form av el och etanol. Dessutom har man från staten gett bidrag till den som vill erbjuda sådana alternativ på sin bensinstation. I takt med att efterfrågan blir större kan man utgå ifrån att det kommer att bli allt vanligare med el-bilar.